Mobilde yeni trend artırılmış gerçeklik uygulamaları
Mobil dünya yeni trendlerle birlikte farklı iş alanlarını da beraberinde getiriyor. Son trend ise artırılmış gerçeklik uygulamaları. Birçok sektörde pazarlama faaliyeti olarak kullanılan uygulamanın giderek yaygınlaşmasıyla 2018’e kadar dünyada 6 milyar dolarlık pazara ulaşılması bekleniyor. Türkiye’de pazarda global markaların yanı sıra yerli girişimler de var.
Mobil internetin yaygınlaşması ve akıllı telefonlar ile tabletlerin kullanımının artması birçok yeni uygulamayı beraberinde getiriyor. Son dönemde bu alanda en çok konuşulan trend ise artırılmış gerçeklik (AR) uygulaması. Artırılmış gerçeklik, telefonların cisim tanıma özelliği kullanılarak sanal içeriğin gerçek dünya görüntüsü üzerine eklenmesi anlamını taşıyor.
Örneğin ev alacaksınız ve projeyi merak ediyorsunuz. AR uygulamasını yükleyip projenin tanıtım gör- selini ekrana tuttuğunuzda evin içini oturduğunuz yerden gerçekmiş gibi gezebilmeniz mümkün. Ya da alışveriş yaparken kıyafetlerinizin üzeri- nizde nasıl duracağını giyme- den anında görüntüleyebilirsiniz.
Örneğin ev alacaksınız ve projeyi merak ediyorsunuz. AR uygulaSinema posterlerini telefonunuzla taradığınızda, filmlere ait fragmanları izleyebilir ve de bilet alabilirsiniz. Bu ve bunun gibi birçok uygulama geliştiriliyor.
KULLANIM YAYGINLAŞACAK
Artırılmış gerçeklik, katalog, ilan gibi basılı yayınları interaktif bir deneyime dönüştürdüğü için özellikle konvansiyonel basın ve yayıncılar tarafından çok kullanılıyor. Ayrıca ürünün kendisini bir mecraya dönüştürmek isteyen markaların da pazarlama stratejilerinde daha fazla yer almaya başlıyor. Günümüzde pazarlama faaliyetlerinde, özellikle ürün tanıtımlarında ve eğitim alanında daha fazla kullanılsa da giderek diğer sektörlerde de kullanımı yaygınlaşacak. Bu uygulamaların yaygınlaşmasıyla, birçok sektörde de yeni iş fırsatları doğacak.
Araştırma şirketi Juniper Rese-arch’ün araştırmasına göre, üç yıl içerisinde artırılmış gerçeklik kullanıcılarının sayısı 200 milyona ulaşacak ve 2018’e kadar sektörün büyüklüğü 6 milyar doları bulacak. Ayrıca AR teknolojilerine sahip mobil girişimlerin 2015 yılında lokasyon bazlı arama ve oyunların ardından üçüncü büyük gelir payına sahip olacağı öngörüsü de yapılıyor.
Pazarlama ve reklam faaliyetlerinde farklı sektörlerin kullandığı uygulamaların yanı sıra teknoloji dünyasının öncü şirketleri de bu alana yatırım yapmaya çoktan başladı bile. Aralarında Facebook, Samsung, Microsoft ve Google gibi şirketlerin bulunduğu markalar bu alana yatırım yapıyor. Artırılmış gerçeklik uygulamasına olanak tanıyan gözlük Vive, HTC ve oyun şirketi Valve işbirliği ile geliştirildi ve geçen hafta lansmanı yapıldı. Facebook, Oculus şirketini satın alarak sanal gerçeklik alanına adım atmıştı. Oculus’un da Rift isimli sanal gerçeklik gözlüğü bulunuyor. Samsung’un da Gear VR adını verdiği ve telefonla kullanılan bir sanal gerçeklik gözlüğü bulunuyor. Ayrıca Google’ın CardBoard adlı gözlüğü de bir diğer alternatif.
UYGULAMALAR ÇEŞİTLENİYOR
Dünyada gelişmeler bu yöndeyken Türkiye’de yapılan uygulamalar da giderek artıyor. Özellikle mobilya, ev dekorasyon ve boya sektöründe gerçekleşen uygulamalar ağırlıkta. Buna bir örnek Marshall’dan geldi. Marshall’ın artırılmış gerçeklik mobil uygulaması Visualizer, evini boyatmak isteyenlere akıllı telefonlarından evin ‘boyanmış’ halini gösteriyor. Böylece duvarın boyanınca nasıl duracağını görmeye yarıyor.
VitrA tarafından hayata geçirilen VitreAlity uygulaması da banyoların lavabo-armatür gibi ürünler ile nasıl bir şekle bürüneceğini gerçeğe en yakın biçimde gösteriyor. Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Pazarlama Direktörü Arzu Uludağ Elazığ, uygulama ile neler yapılabildiğini şöyle anlatıyor: “VitreAlity uygulaması Apple Store’den iPad’e indirilebiliyor. İster ürün kütüphanesinden, ister arama barına ürün bilgisi yazılarak, arzu edilen ürün seçiliyor. Lavabo, armatür ve banyo mobilyası gibi ürünler birbiriyle uyumuna göre yer-leştirilebiliyor. Kullanıcılara anında ürünleri istediği gibi kombinleme ve yerleştirme olanağı sunan uygulama sayesinde, seçilen ürünlerin farklı renkleri incelenebiliyor, fiyat bilgisine ve videolarına da kolayca ulaşıla-biliyor, oluşturulan ürün kombinasyonu kaydedilip, e-posta yoluyla ürün bilgileri paylaşılabiliyor.”
IKEA KATALOG YAPTI
Bir başka uygulama ise IKEA tarafından yapıldı. IKEA Kataloğu’nda-ki yaklaşık 300 ürünün bulunduğu sayfalar kameraya okutulup, ürünler sanal olarak evlere yerleştirilebiliyor. Böylece ürünlerin diğer mobilyalarla uyum sağlayıp sağlamadığı, renginin, şeklinin, boyutlarının mekana uygunluğu test edilebiliyor. Artırılmış gerçeklik de dahil, katalogdaki ekstra içerikler, tüm dünyada, yaklaşık 8,9 milyon kez ziyaret edildi. IKEA Türkiye Pazarlama Direktörü Senem Sadıklar, “İnsanların katalogdan aldıkları ilhamı gerçek yaşamlarına hızla aktarabilmelerini, ürünlerimizi mağazaya gelmeden kendi evlerine taşıyabilmelerini istedik. Bu amaçla, IKEA Katalogu aplikasyonunun artırılmış gerçeklik özelliğini Türkiye’deki müşterilerimizin kullanımına sunduk” diyor.
TÜRKİYE’DEKİ YABANCILAR!
Türkiye’deki uygulamalar yaygınlaşmaya başladıkça yurtdışında bu uygulamaya olanak tanıyan teknolojileri geliştiren şirketler de pazara girmeye başladı. Londra merkezli Magnetic de bunlardan biri. Magne-tic uygulaması Layar, gerçek dünyadaki nesneler, binalar, tarihi yerler ya da dergilerdeki içerikleri interak-tif canlandırmalar eşliğinde görüntüleyerek bilgi sahibi olmanızı sağlayan bir mobil uygulama. Gerçek objeleri tanımlayarak artırılmış gerçeklik ile nesnelerin üzerindeki dijital bilgilerin gösterilmesini sağlayan uygulama, aynca kolay bir şekilde doğrudan mobil alışveriş bağlantılarından ürün satın almanızı, sosyal medya, web içerikleri ve paylaşım öğeleri bağlantılarına gitmenizi sağlıyor.
Blippar da Türkiye’ye yatırım için gelen şirketlerden biri. Blippar, dünyada markaların ürünlerini tanıtmak ve kampanyalarını yürütmek için en çok kullandığı platformlardan birini oluşturuyor.
YERLİ GİRİŞİMLER DE VAR
Türkiye’de bu alanda yerel girişimler de var. Bunlardan biri Arox Bilişim. Arox Bilişim’in müzeler ve çeşitli markalar için yaptığı uygulamaların sayısı 50’nin üzerinde. Bilsar’ın Kanyon Alışveriş Merkezi’ndeki mağazası için Arox Bilişim tarafından geliştirilen sanal kabin uygulaması buna bir örnek. Bu uygulamayla, mağazaya gelenler, denemek istedikleri kıyafetleri sanal olarak üzerlerinde görebiliyor. Bir diğer uygulama ise Sakıp Sabancı Müzesi’nde yapıldı. Müzedeki tüm eserler elektronik ortama aktarıldı ve artırılmış gerçeklik teknolojisiyle eserler animasyonlarla zenginleştirildi.
Arox Bilişim Satış ve Pazarlama Direktörü Sibel Şahin, bu sektörler dışında eğitim, mağazacılık, ticaret, tekstil, FMCG, bilişim-mobil, medya, yayıncılık, kültür-sanat, turizm sektörlerinde kullanımların olacağını ifade ediyor. Şahin, “Öncelikle yerli bir platform geliştirmek için düğmeye bastık. Ayrıca müzeler ile aktif olarak işbirliği içerisindeyiz ve önümüzdeki dönemlerde birçok müzeyi teknoloji ile buluşturup dijitalleşti-receğiz” diyor.
Yoğurt Teknolojileri’nin geliştirdiği Yoğurt-Sistem ise gerçek hayat üzerine görüntü bindirme tarzında bir uygulama değil, daha çok online dünya ile offline dünyanın üst üste bindirilmesi ile ortaya çıkan yeni gerçeklik üzerine dayanıyor. Yoğurt Bilgi Teknolojileri kurucusu Cemil Türün, bu uygulamayı şöyle anlatıyor: “Örneğin bir giyim markasının AVM’deki mağazasındayken kullanıcıların aynı anda o markanın sanal mağazasında da elindeki telefon uygulaması vasıtasıyla ‘check-in’ yapmış olmaları durumunda, tüketicilere avantajlar içeren bir alışveriş yapma olanağı veriyoruz. Online alışverişte olan avantajlar ile gerçek mağaza deneyimini bir araya getiriyoruz. Bir uygulamamız da online 3D kampüs. Şu anda bir üniversitemiz için 3D siber kampüs inşa ediyoruz.”