Siber zorbalar durdurulamaz ama karantinaya alınabilir
Mart ayında Tumblr’da Vancouver Taddler adlı yeni bir blog beliriverdi. Denilenlere göre Gossip Girl televizyon dizisinden esinlenen blog, ergenlerin birbirinden intikam alması için bir araçtı. Blog sahibi üzerine cinsel organ çizilmiş gençlerin fotoğraflarını, uyuşturucu ve seks ile ilgili dedikoduları, hatta gençlerin özel telefon^ mesajlarını yayınlıyordu. Yerel ygtkiöeFBlr hafta içinde suçluyu tespit edip-blog’u kapattılar. Fakat insanların ruhlarına^ isimlerine leke sürülmüştü bir kez. Bu olay ve bunun gibileri artık gereğinden fazla yaygınlaşan bir soruyu akla getiriyor: Siber zorbalığı ne durdurabilir?
Sosyal medya ve internet oyunları büyüdükçe zorbalık da web’de giderek büyüyen bir tehdide dönüşüyor. Söz gelimi Facebook. Zorbalık karşıtı yardım kurumu Ditch the Label’a göre Facebook’ta zorbalığa maruz kalma olasılığı diğer sitelerde-kinden iki kat fazla. Bu sorunu gidermek için Facebook da geçen Kasım ayında “Bullying Pre-vention Hub”ı (Zorbalık önleme merkezi) hizmete soktu. Kullanıcılar buradan zorbalıkla nasıl başa çıkacaklarını, nasıl rapor edip zorbaları önleyeceklerini öğrenebiliyor. Facebook yöneticileri sorundan haberdar edilince rahatsızlık verici mesajları kaldırıp suçluları uyarabiliyor, hatta silebiliyor. Red-dit, Instagram, Twitter ve benzerlerinin de bu tarz şikayet sistemleri var.
Bu taktikler hiç yoktan iyi, ama hâlâ temelde bir hataları var: Saldırıları, gerçekleşmeden önce durduramıyorlar. Microsoft bu yaz aylarında Xbox Live topluluğunda bir ün takip sistemi tanıtarak bu yönde bir adım attı. Bir araştırmaya göre Cali of Duty ve League of Legends gibi çok oyunculu çevrimiçi oyunlar tüm zorbalık bildirimlerinin dörtte birinden fazlasının gerçekleştiği yerler. Microsoft’un siste
m inde bir algoritma, bir oyuncunun hangi sıklıkla susturulduğunu ve^ngellendiğini gözlemleyip ona bir renk atıyor. Yeşil “iyi oyuncîî’l’sajrı “biraz daha uğraşması gerekenler” ve kırmızı kaçınılması gerekenler anlamına geliyor. Rahatsız edici davranışlarda bulunanlar, oyun yayınlama gibi haklarını kaybediyor ve gelecekte kendileriyle oynayacak oyuncu bulmakta zorlanıyor.
Sistem, böyleleri için bir kendini gerçekleştiren kehanet oluşturuyor. İsimleri kötüye çıktıkça iyi niyetli oyuncularla eşleşme oranları giderek düşüyor. Reddit üzerindeki karma puanı gibi değerlendirme sistemleri, birilerinin gönderilerinin okumaya değer olup olmadığını gösteriyor. Ün takibi ise zamanınıza değmeyecek insanları uzak tutabiliyor.
Bunu demişken, ün takibinin de sihirli değnek olmadığını söylüyor Cyberbullying Research Center’m (Siber zorbalık araştırma merkezi) müdür yardımcısı Sameer Hindua. Eğer şirketler kötü davranışları cezalandırıp iyileri ödüllendirmek istiyorlarsa, bunun için ödüllerin elle tutulur olması gerekiyor. Fakat oyunların ötesinde ödül diye bir şey bulmak zor; ne bonus puan kazanabilirsiniz ne de yeni karakterler. Dahası, halkın geri kalanından soyutlanmak zorbaların umurunda olmayabilir. Hatta Hinduja’ya göre böyleleri kendi aralarında zaman geçirmekten hoşlanabilir, birbirlerini rahatsız edebilir. Yine de bu tipler göz önünden uzaktayken geri kalanımız huzur içinde çalışabilir ve oynayabilir ki bu da kesinlikle iyi bir başlangıç sayılır.
mücadele etmeye değer konular ve sorunlar. Çocuğunuz telefon kullanıyorsa tüm aktiviteleri ve siber zorbanın mesajlarını okuyabilirsiniz.