Dijital Oyun Sektörüne Yatırım Yapın
“FREE”NİN POTANSİYELİ BÜYÜK
Türkiye’de 050ın ekonomisi gelişiyor ancak yaratılan gelir açısından baktığımızda oyuncu başına gelirin, her ne kadar gün be gün artsa da halen oldukça düşük seviyelerde kaldığım görüyoruz. Ancak online ve mobil oyunların yükselişi, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hedef kitleye yeni oyuncuların dahil olmasını sağladı. “Örneğin, evine bir 050ın konsolu alamayan kullanıcılar, artık cep telefonlarından veya düşük konfigürasyonlu bilgisayarlarından da benzer deneyimler sağlayabilen oyunlar oynayabiliyor. Dahası, ‘free-to-play’ dediğimiz model ile bu oyunları ücretsiz olarak oynayıp isterlerse para ödüyorlar.
“Bu model, ilk bakışta geliştiriciler için riskli gözükse de, doğru kurgulandığı takdirde hem oyunculara hem de geliştiricilere karşılıklı fayda sağlıyor” diyen Games-ter’m kumcusu Onur Kara, tam bu sebeple şu anda mobil uygulama merkezlerindeki oyunların yaklaşık yüzde 90’ının free-to-play oyunlar olduğunu söylüyor. “Türkiye’deki oyun ekonomisini de büyütecek olan kanalın free-to-play 05amlar olacağına inanıyorum” diyen Karcı, Türkiye’de genel anlamda çevrimiçi-mobil ödeme kanalı kullanım oranında artış olduğunu ve oyuncuların oyun-içi satın alma yapmak için kullandıkları ödeme kanalları çeşitlendikçe oyun içi ödeme yapan oyuncu oranının ve dolayısıyla gelir seviyesinin de artacağını düşünüyor.
Yine PC’de en çok büyüyen kategorilerden biri de tarayıcı üzerinden oynanan oyunlar. Bunların ücretlisi de var ücretsizi de. Oyuncunun PC’ye herhangi eklenti yüklemeden internet üzerinden oynadığı bu kategoride sosyal medya üzerinden oynanan oyunlar yükselişte. Facebook üzerinden oynanan sosyal oyunlar her yaştan oyuncunun ilgisini çekiyor. Zynga’nm öncülüğünde başlayan sosyal oyun furyasına sonradan Türk oyun firmaları da katıldı.
HEDEFİ DÜNYA
Gamester, bu tür şirketlerden. Ağırlıklı olarak Facebook üzerinden oynanabilen tarayıcı tabanlı oyunlar geliştiren şirket, Arap pazarına yönelik de çalışıyor. Townster, Baldaty ve OynaTurka isimli üç oyunu son kullanıcıya yayınlamış olan şirket, bir süredir iki yeni oyun üzerinde çalışıyor. Şirketin sadece Türkiye’de değil Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesinde de ciddi bir oyuncu kitlesi bulunuyor.
“Townster, yayma alındığı ilk yıl, Türkiye’de geliştirilmiş ilk sosyal oyunlardan biriydi ve şu ana kadar 2.5 milyondan fazla kişiye ulaştı. Arap bölgesine yönelik oyun Baldaty de bölgede ilgiyle oynanmaya devam ediyor. Şu anda gelişmiş bir versiyon olan Baldaty 2 üzerinde çalışmaya devam ediyoruz” diyen Onur Karcı, geçmiş dönemde ülke ve bölge hedeflerken, son geliştirdikleri HordeMaster oyununun yapısı itibari ile tüm dünyayı hedeflediklerini söylüyor. Yaklaşık iki yıldır üzerinde çalıştıkları ve yaz döneminde test yayınma başlayacak olan HordeMaster, Gamester’in diğer oyunlarından hedef kitle, tür ve teknoloji olarak biraz ayrışıyor. Aksiyon ve strateji tabanlı üç boyutlu oyun, akıllı telefon ve tabletler üzerinden oynanabiliyor. “Öncelik verdiğimiz pazarlar Kuzey Amerika, Batı Avrupa ve Asya Pasifik. Mobil oyunlar açısından baktığımızda bu üç bölgenin toplam pazar büyüklüğü yaklaşık 20 milyar dolar ve toplam mobil oyun pazarının yaklaşık üçte ikisini oluşturuyor” diyen Karcı, Türkiye pazarı hakkında ise şunları söylüyor:
“Kurulduğumuz yıldan itibaren yılda yüzde 100’ün üzerinde büyüme gösteriyoruz. Türkiye bizim için önemli bir pazar ancak gelirlerimizi ağırlıklı olarak yurtdı-şında yaratıyoruz. Türkiye’deki oyun sektörü, dünyadaki diğer büyük pazarlar ile karşılaştırıldığında henüz emekleme aşamasında. Ancak her geçen yıl yeni oyunların çıkması, oyun geliştirici şirket sayısının artması ve yabancı oyun firmalarının Türkiye’de ofisler açmaya başlaması, sektörümüz adına oldukça sevindirici gelişmeler.”
KONSOL TERCİHİ ARTIYOR
Oyunlarda PC tarafı en güçlü segmenti oluşturuyor. Ancak son yıllarda PC segmenti ciddi bir düşüşte, daha çok konsola kayış söz konusu. Merlin’in Kaza-m’mn sahibi Murat Oktay’dan aldığımız bilgilere göre, bunun nedeni oyuncuların sürekli cihaz değiştirmekten rahatsız olması. Oyunlar geliştikçe PC’ler donanım açısından yetersiz kalıyor. Bu nedenle PC oyuncuları giderek konsola kayıyor.
Bilkom Ürün Yöneticisi Hakan Denizyılmaz ise, yeni nesil konsolların bu ilginin artışında etkili oldu ğuna inanıyor. Denizyılmaz’a göre, mevcut teknolojilerle oyun konsollarının verdiği performans ve fiyat düzeyini PC’de almak mümkün değil. Aynı teknoloji için yaklaşık iki oyun konsolu kadar bir maliyete katlanmanız gerekiyor. Ayrıca konsol oyuncularının artmasında bir diğer faktör, konsol oyunlarının daha kısa süreli oynama olanağı sunabilmesi. Ancak tüm bunlara karşın PC kullanıcılarının hakimiyeti hala devam ediyor.
Mobildeki yükselişe geçmeden önce konsol pazarma dikkat çekmekte fayda var. Türkiye’de Sony ve Microsoft konsol pazarma hakim iki büyük oyuncu. Sony PlayStation’ın Türkiye oyun pazarındaki payı yaklaşık yüzde 85. Toplam 26 milyon oyuncu ve 1.2 milyon konsol var. Ülkemizde 175 bin PSP, 150 bin PS2, 25 bin PS Vita, 600 bin PS3,100 bin PS4 bulunuyor.
Sony Eurasia Playstation Grup Ürün Müdürü Mustafa Yiğit’ten aldığımız bilgilere göre, Playstation için hem birinci hem de üçüncü parti oyunlar satılı-Birinci parti oyunlar Sony’nin kendi stüdyolarında ürettiği ve sattığı oyunlar iken üçüncü parti ise diğer üreticilerin ürettiği oyunları kapsıyor.
Playstation 4 platformunda, Ocak 2015 itibariyle dünya çapında satılan oyun sayısı 82 milyonu geçmiş durumda. Türkiye özelinde ise bütün Playstation konsolları için satılan oyun adedi yıllık 500 bin civarında. Playstation oyunlarına öncelikle Sony Center’lardan, teknoloji marketlerden, OverGame gibi oyun dükkanlarından ve D&R gibi kitapçılardan ulaşmak mümkün.
KONSOLDA 70-80 OYUNCU TİP VAR
Konsollar çok geniş bir kullanıcı yelpazesine sahip. “Bunun en büyük nedeni konsolun tak-çalıştır modeli olması ve konsol oyunlarının çeşitliliği” diyen Microsoft Xbox Türkiye Kategori Müdürü Necibe Özer sözlerine şöyle devam ediyor: “Xbox olarak bazı oyunlarımız sıkı oyunculara yönelikken, diğerleri sadece rahatlamak, aile veya arkadaşlarla güzel zaman geçirmek isteyen kitleye yönelik. Konsollar, her yaştan ve her profilden kitleye hitap ediyor.”
“70-80 farklı oyuncu profilimiz var. Oyuncularımız, okuldan sonra oynayanlar, akşam yemeğinden sonra oynayanlar, gece uykusu kaçınca multiplayer oynayanlar, yalnızca futbol oynayanlar, gece 3 babaları gibi çok geniş bir yelpazeye yayılıyor” diyen Yiğit, Türkiye’deki konsol pazarını ise şöyle değerlendiriyor: “Türkiye’nin artık bir oyun ülkesi konumuna geldiğine inanıyoruz. Playstation, Türkiye’nin bu konumunu daha da güçlendirmek ve ülkemizi, oyun endüstrisinde bir marka haline getirmek için yatırımlarına devam ediyor. Türkiye’de fiyatları makul düzeyde tutmaya çalışıyoruz ve hem işletim sisteminde hem de oyunlarda yerelleştirme desteği sunarak korsan piyasasma darbe vuruyoruz.”
Oyun tazmaya ekibim var fikirlerimiz var ama imkanımız yok bu sektore yatirim yapacak yatirimcilar ariyoruz. Sirkete ortak olma oranı %1 hissesi 200.000 TL’dir ve en fazla %5 hissesi satılacaktır. 1 yıl vadeden sonra kazanılması muhtemel rakamlar milyon dolarlara ulaşmaktadır. Ilgilenenler 0555 102 72 78 numarali hatta whatsap üzerinden mail adreslerini ve isimlerini bırakarak geri dönüş yapılmasını sağlayabilirler.